A3D

Een standaard in surround-geluid. 3D geluid staat boven alle andere geluidstypen en wordt gekarakteriseerd door de volgende drie eigenschappen: # Er moet, om de luisteraar heen, een driedimensionale ruimte worden gecreƫerd. # Er moet een mogelijkheid zijn om verschillende geluidsbronnen op verschillende plaatsen binnen deze ruimte te positioneren. # Alle berekeningen om dit waar te maken moeten real-time en volledig interactief kunnen plaatsvinden. De bedoeling is dus dat de toehoorder een geluid hoort en precies moet kunnen aanwijzen waar dit vandaan lijkt te komen. Dit gebeurt niet in een plat vlak, maar in de gehele ruimte om hem heen. Een 3D geluid chip moet on-the-fly geluidsbronnen kunnen positioneren in de 3D ruimte om de luisteraar heen, dit aangezien in 3D games het geluid o.a. afhankelijk is van de input van de gebruiker. Sommige systemen ondersteunen een gedeelte van deze omschrijving. 3D geluids systemen die aan alle drie de kenmerken voldoen worden Positionele 3D Audio (Positional 3D Audio) systemen genoemd.